تمام آنچه که باید درباره آرتریت روماوئید بدانید

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید یک مشکل در سیستم خود ایمنی بدن است که موجب بروز التهاب در سطوح پوشش دهنده مفاصل میگردد. این بیماری همچنین میتواند پوست، چشمها، ریه ها، قلب، خون و سیستم عصبی افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با وجود آنکه علائم بیماری آرتریت روماتوئید به صورت دوره ای ظاهر میگردند و سپس ناپدید میشوند اما این بیماری با گذشت زمان بدتر و شدید تر میشود و هیچ گاه به خودی خود از بین نمیروند. درمان زود هنگام و سریع این بیماری تنها راه مقابله با آن و رهایی از آن میباشد.

علائم آرتریت روماتوئید کدامند؟

از جمله علائم آرتریت روماتوئید التهاب مفاصل است که با درد، داغ شدن مفصل و تورم همراه میباشد. التهاب ایجاد شده در اثر این بیماری عموما متقارن بوده و در هر دو طرف بدن فرد ایجاد میشود برای مثال اگر این بیماری زانو، آرنج و یا مچ دست در سمت چپ بدن را درگیر نماید حتما به طور همزمان همان مفصل را در سمت راست نیز مورد حمله قرار میدهد. از دیگر علائم آرتریت روماتوئید میتوان به سفتی مفاصل در هنگام صبح و یا پس از دوره مدت طولانی که مفاصل بی حرکت مانده اند و تب با درجه حرارت کم اشاره نمود. علائم این بیماری به طور معمول در طول زمان پیشرفت مینمایند اما ممکن است در برخی افراد این علائم به طور ناگهانی ظاهر شده و تشدید شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض دچار شدن به این بیماری قرار دارند؟

این بیماری عموما در سنین 30 تا 60 سالگی در افراد ظاهر میگردد و افراد در تمامی سنین در این بازه ممکن است به این بیماری دچار شوند و این بیماری مختص افراد مسن و یا جوان نمیباشد. حدودا 1% از جمعیت آمریکا به این بیماری دچار هستند و زنان بیش از مردان در معرض دچار شدن به این بیماری قرار دارند. احتمال دچار شدن افراد سیگاری به این بیماری بیش از افراد غیر سیگاری میباشد و کسانی که در خانواده آنها سابقه دچار شدن به این بیماری وجود دارد، بیش از دیگران احتمال دارد که به این بیماری دچار گردند.

دلیل دچار شدن افراد به این بیماری چه میباشد؟

دانشمندان هنوز دلیل اصلی دچار شدن افراد به این بیماری را شناسایی ننموده اند اما در برخی افراد بروز این بیماری در اثر مسائل ژنتیکی و وراثتی میباشد و این بیماری در افراد نام برده در اثر یک عفونت ساده تحریک و شروع میشود. البته متخصصان هنوز نمیدانند که دلیل این امر چه میباشد و چگونه میتوانند از بروز این بیماری پیشگیری نمایند.

آرتریت روماتوئید چه تاثیری بر مفاصل میگذارد؟

همان طور که گفته شد این بیماری موجب بروز التهاب در پوشش مفاصل میگردد و این التهاب باعث میشود عضروفها و استخوانها تخریب گردند و این موضوع باعث میشود که مفاصل درگیر با این بیماری تغییر شکل بدهند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و درمان نشود مفاصل تغییر شکل میدهند و نمیتوانند مانند قبل عملکرد خوبی داشته باشند.

تاثیرات آرتریت روماتوئید بر دیگر بخشهای بدن

همان طور که گفته شد روماتیسم میتواند دیگر بخش های بدن بجز مفاصل را نیز درگیر نماید، از دیگر اثرات این بیماری بر سایر بخشهای بدن (بجز مفاصل) میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد ندولهای روماتیسمی: ندولهای روماتیسمی توده های سفتی هستند که در زیر پوست در اطراف مفاصل درگیر با آرتریت روماتوئید و یا روماتیسم، ایجاد میگردند. علاوه بر آنکه ظاهر خوشایندی ندارند ممکن است در حرکت مفاصل مشکلاتی ایجاد نمایند.
  • سندرم Sjogren : این سندرم موجب تخریب و التهاب غدد اشک در چشم و غدد بزاق در دهان میگردد، البته سندرم Sjogren ممکن است دیگر بخشهای بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
  • پلوریت: التهاب سطح پوشش دهنده ریه ها.
  • آنمی: ایجاد گلبولهای قرمز ناسالم.
  • سندرم فلتی: عدم وجود تعداد کافی از گلبولهای سفید.
  • واسکولیتیس: التهاب رگهای خونی، که موجب میشود خون رسانی به بافتها با مشکل مواجه گردد.

روماتیسم کودکان

روماتیسم کودکان نوعی از روماتیسم یا آرتریت روماتوئید است که در میان کودکان و افراد در سنین پایین بسیار رایج میباشد. روماتیسم کودکان درست مانند روماتیسم بزرگسالان موجب بروز التهاب، سفتی و تخریب مفاصل میگردد. علاوه بر این، این بیماری میتواند روند رشد کودک را نیز با مشکل مواجه نماید. این بیماری به روماتیسم آدیوپاتیک کودکان نیز مشهور است که واژه آدیوپاتیک در اصطلاح پزشکی به معنای مشکلی است که دلیل آن نامعلوم میباشد.

آرتریت روماتوئید در بارداری

به طرز شگفت انگیزی آرتریت روماتوئید در زنان باردار تا 80% شدت مییابد. البته این مشکل به طور خود به خود پس از زایمان و به دنیا آمدن کودک برطرف میگردد، اما شاید نیاز باشد که زنان پیش از بارداری داروهای مصرفی خود برای روماتیسم را تغییر دهند و تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد نمایند.

پزشکان برای شناسایی روماتیسم در بیماران چه علائمی را بررسی مینمایند؟

به دلیل آنکه علائم این بیماری دوره ای ظاهر میشوند و پس از آن ناپدید میگردند، شناسایی این بیماری در مراحل اولیه اندکی مشکل میباشد. اگر شما علائم این بیماری را در خود مشاهده نمودید باید به پزشک اطلاع دهید تا پزشک با انجام تستهایی وجود یا عدم وجود این بیماری در شما را تشخیص دهد. در صورت مشاهده این نشانه ها مساله را به پزشک اطلاع دهید:

  • سفتی مفاصل در هنگام صبح
  • تورم یا تجمع مایع در اطراف مفاصل به طور همزمان
  • تورم در دست، مچ دست و مفاصل انگشتان
  • درد و تورم مشابه در مفاصل متقارن در هر دو طرف بدن
  • ایجاد تودههای سفت در زیر پوست

آزمایشهای خون مربوط به افراد مبتلا به رماتیسم

اگر پزشک به وجود یا عدم وجود بیماری روماتیسم در شما شک کند، ممکن است برای شما آزمایشات خون مختلفی تجویز کند تا اثرات التهابات را در خون شما مورد بررسی قرار دهد. از دیگر آزمایشات و بررسیهایی که بر روی خون افراد مشکوک به روماتیسم انجام میگرد، بررسی وجود “عامل روماتیسم” و “Anti-CCP” (پپتید سیترولین ضد سیکل) در خون آنها میباشد.

تستهای تصویر برداری برای تشخیص آرتریت روماتوئید

انجام تصویر برداریهای اشعه ایکس عموما به پزشک در تشخیص بیماری روماتیسم یا آرتریت روماتوئید کمک مینماید، علاوه بر این تصاویر اشعه ایکس میتواند در مراحل بعدی برای بررسی روند رشد و بهبود بیماری نیز کمک کننده باشد. البته ممکن است پزشک برای بررسی دقیق تر میزان تخریبات ایجاد شده در مفاصل و وضعیت آنها به شما توصیه کند که از تصویر برداریهای MRI و التراسوند نیز کمک بگیرید.

روش درمان آرتریت روماتوئید

با وجود آنکه هیچ درمان قطعی و مشخصی برای بیماری روماتیسم وجود ندارد اما داروهایی وجود  دارد که میتواند التهاب ناشی از این بیماری را کاهش دهد و از درد و تخریب مفاصل جلوگیری نماید. این داروها میتوانند روند پیشرفت بیماری را متوقف نمایند. شما باید به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه نمایید و پزشک شما بر اساس وضعیت شما (سن، مفاصل درگیر شده با بیماری و شدت بیماری) شما یک برنامه درمانی دارویی برای شما تجویز خواهد نمود. این برنامه میتواند علاوه بر داروها شامل رژیم غذایی، تمرینات ورزشی و برای برخی افراد عمل جراحی نیز باشد.

داروها

داروهایی که افراد مبتلا به رماتیسم مصرف مینمایند شامل داروهایی که روند پیشرفت بیماری را کند نموده و یا متوقف مینمایند، استروئیدها و داروهایی که برای تسکین درد مورد استفاده قرار میگرند، میباشد. ممکن است شما به بیش از یک نوع دارو برای بهبود روماتیسم خود نیاز داشته باشید، برای مثال ممکن است شما یک دارو برای درد و یک دارو برای محافظت از مفاصل خود در برابر تخریب بیشتر نیاز داشته باشید.

آیا جراحی یکی از گزینه های درمانی روماتیسم است؟

اگر مفصل شما به شدت آسیب دیده باشد و شما تحت فشار و درد زیادی قرار داشته باشید پزشک شما ممکن است روش جراحی را به شما توصیه نماید. تعویض مفاصل، به خصوص در ناحیه ی زانو و لگن، از جمله رایج ترین انواع جراحیهایی که افراد برای درمان روماتیسم مورد استفاده قرار میدهند، میباشد. البته انواع دیگری از عملهای جراحی نیز در بیماران مبتلا به روماتیسم مورد استفاده قرار میگیرد که از جمله آنها میتوان به جراحی آرتروسکوپی (ارسال یک دوربین سوار بر یک لوله به داخل مفصل برای بررسی دقیق تر وضعیت مفصل) و ترمیم تاندون اشاره نمود.

سایر روشهای درمانی برای بیماری روماتیسم

برخی افراد دچار به بیماری آرتریت روماتوئید دیگر روشهای درمانی مثل طب سوزنی، روشهای ریلکسیشن و استفاده از کمپرسهای گرم و سرد برای کاهش درد و تورم را برای بهبود بیماری خود مورد استفاده قرار میدهند. برخی دیگر از افراد با استفاده از داروهای گاهی و مکملهای غذایی مثل روغن ماهی و روغن دانه گاو زبان، درد خود را تسکین میدهند. البته پیش از به کار گیری این روشهای درمانی فرد باید حتما مساله را با پزشک خود در میان بگذارد و نظر وی را در رابطه با این موضوع جویا گردد.

رژیم غذایی

با وجود آنکه اغلب افراد معتقدند که رژیم غذایی نمیتواند تاثیر چندانی بر آرتریت روماتوئید داشته باشد و هیچ رژیمی برای افراد مبتلا به این بیماری توصیه نمینمایند، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری دریافته اند که خوردن برخی غذاها موجب تشدید علائم بیماری در آنها میگردد. لذا شناسایی این غذاها و دوری کردن از آنها میتواند در روند بهبودی فرد تاثیر گذار باشد. غذاهای حاوی روغنهای اشباع میتواند موجب شود که بیماری تشدید گردد، اما مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 موجب میشود که التهاب و درد افراد تسکین یابد. برخی از افراد اظهار داشته اند که خوردن برخی خوراکی ها مثل مرکبات، گوجه، سیب زمینی، فلفل، قهوه و لبنیات موجب میشود که علائم بیماری روماتیسم در آنها تشدید گردد.

ورزش کردن

ورزش کردن میتواند برای کاهش درد و سفتی مفاصل در افراد مبتلا به روماتیسم بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این ورزش کردن مفاصل و عضلات را قوی و سالم نگاه میدارد. شما باید ورزشی انتخاب کنید که به شما فشار زیادی وارد ننماید، برای مثال اگر شما تصمیم به انجام ورزشهای قدرتی دارید باید این کار را با ملایمت انجام دهید تا فشار زیادی به بدن شما وارد نشود. دقت داشته باشید که نباید ورزشهایی را انتخاب نمایید که به مفاصل شما فشار زیادی وارد نمایند. افراد مبتلا به این بیماری عموما بیش از دیگر افراد در اثر انجام فعالیتهای ساده خسته میشوند از این رو شما پس از انجام ورزش نیاز به استراحت کافی خواهید داشت.

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه