آنچه باید درباره مسمومیت غذایی بدانید

حقایقی درباره مسمومیت غذایی

بیمار شدن در اثر مصرف غذاهای نامناسب (غذاهایی که حاوی ویروسها، باکتریها، انگلها و دیگر عواملی که موجب مسمومیت افراد میگردند) شایع تر از چیزی است که شما تصور میکنید. حدودا 48 میلیون نفر از جمعیت آمریکا سالانه به مسمومیت غذایی دچار میگردند که این رقم چیزی در حدود 1 نفر از میان 6 نفر افراد میباشند. اکثر این افراد بدون آنکه نیازی به درمان داشته باشند به طور خود به خود مسمومیت آنها با استراحت برطرف میگردد.

افرادی که به مسمومیت دچار میشوند ممکن است با علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد در ناحیه شکم و بسیاری علائم دیگر دچار گردند. این علائم ممکن است برای مدت یک روز تا چند هفته به طول بیانجامند. در برخی مواقع اطمینان از اینکه علائم نام برده مربوط به مسمومیت غذایی است یا چیز دیگر، کار مشکلی میباشد. اگر مسمومیت در مدت زمان کوتاهی شناسایی نگردد و تاخیری میان وقوع مسمومیت و تشخیص آن اتفاق افتد، شناسایی عاملی که موجب بروز مسمومیت شده است مشکل تر میگردد. شما نمیتوانید تشخیص دهید که کدام خوراکی موجب شده است که شما به مسمومیت دچار شوید.

غذاهای یکسان میتواند در افراد مختلف تاثیرات مختلفی ایجاد نماید. در برخی مواقع یک غذا میتواند تنها چند دقیقه پس از مصرف برای یک فرد احساس ناخوشایندی ایجاد نماید ولی برای فرد دیگر هیچ مشکلی ایجاد ننماید.

مسمومیت غذایی برای سالمندان، کودکان و نوزادان، کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف میباشد و زنان باردار خطرناک تر از دیگر افراد میباشد.

مسمومیت چگونه ایجاد میگردد؟

مسمومیت غذایی ممکن است در اثر باکتریها، ویروسها و یا انگلهای موجود در مواد غذایی ایجاد گردد. این عوامل بیماری زا ممکن است در هر مرحله ای از تولید، انتقال، فراوری و بسته بندی وارد ماده غذایی شده باشند و یا حتی ممکن است در مراحل طبخ وارد غذا شده باشند. برخی از انواع مواد غذایی بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند و بستر مناسب تری برای رشد و تکثیر این عوامل بیماری زا میباشند. از جمله این خوراکیها میتوان به پنیرهای نرم، شیر و آب میوه پاستوریزه نشده، تخم مرغ خام، گوشت و غذاهای دریایی اشاره نمود. عوامل بیماری زا تنها در خوراکیهای تاریخ مصرف گذشته وجود ندارند و در برخی مواقع این عوامل بیماری زا در خوراکیهای تازه نیز نفوذ مینمایند.

از دیگر خوراکیهایی که بیش از دیگر خوراکیها در معرض حمله این عوامل بیماری زا قرار دارند،  میتوان به غذاهایی که به صورت فله تولید میشوند اشاره نمود. برای مثال یک تخم مرغ فاسد شده میتواند تمام املت تولید شده در یک بوفه را آلوده نماید. برای پیشگیری از رشد این عوامل بیماری زا شما باید سعی کنید تمامی مواد غدایی  و ابزارهایی که برای طبخ غذا استفاده مینمایید را پیش از استفاده بشویید. علاوه بر این شستن دستها نیز پیش از آشپزی و همچنین مصرف غذاها ضروری میباشد.

احتمال دچار شدن به مسمومیت غذایی در فصل تابستان بیش از دیگر فصول سال میباشد، گرمای هوا در فصل تابستان موجب میشود که غذاها در مدت کوتاهی فاسد شوند. در طول یک سفر کوتاه و یا حتی رفتن به پارک افراد بیشتر در معرض دچار شدن به مسمومیت غذایی قرار دارند. زیرا در این شرایط احتمال آنکه افراد گوشت را پیش از آنکه کاملا پخته شده باشد مصرف نمایند، گوشت را به خوبی با آب نشویند و یا غذاهای خود را در هوای آزاد قرار دهند و این غذاها فاسد گردد، بیشتر میباشد.

رایج ترین علل بروز مسمومیت غذایی

در 4 مورد از 5 بیماری که به مسمومیت غذایی دچار شده اند نمیتوان دلیل اصلی مسمومیت فرد را شناسایی نمود. البته این مساله چندان حائز اهمیت نمیباشد زیرا این مسمومیتها به طور خود به خود با استراحت درمان میگردند. اما در مواردی که دلیل مسمومیت غذایی در افراد شناسایی میگردد، یکی از عوامل زیر دلیل اصلی این موضوع میباشد:

  • نوروویروسها: به این عوامل بیماری زا عامل آنفولانزای معده نیز گفته میشود. این ویروس یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین ویروسهایی است که ممکن است در افراد مسمومیت غذایی ایجاد نمایند. نوروویروسهای تقریبا نیمی از مسمومیتهای غذایی در میان جمعیت آمریکا را تشکیل میدهند. این نوع ویروس تنها از طریق غذاهای آلوده وارد بدن افراد نمیگردد، بلکه دست زدن به هر جسمی که آلوده به این ویروس باشد مثل دستگیره در و یا تماس با فردی که به این ویروس دچار شده است میتواند موجب شود که فرد به این ویروس آلوده گردد. از این رو اگر یکی از اعضای خانواده به این ویروس دچار شود، شما باید کل آشپزخانه را ضد عفونی نمایید. زمانی که فرد به این ویروس آلوده می گردد 12 تا 48 ساعت طول میکشد ال علائم بیماری در وی ظاهر گردد و پس از آن 1 تا 3 روز طول میکشد تا فرد بهبود یابد.
  • سالمونا: سالمونلا نامی است که به گروهی از باکتریها اطلاق میگردد که بیشتر در غذاهایی که به طور فله ای تولید میگردند نفوذ مینمایند. با وجود آنکه پختن موجب می شود که این نوع باکتری از بین بروند اما این باکتریها دورن غذا تکثیر میشوند و پختن تنها باکتریهای فعال را از بین میبرد حال آنکه تخم این باکتریها درون غذا باقی میماند. این نوع باکتری در گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر محصولات تولید شده با استفاده از این نوع گوشتها میتواند وجود داشته باشد. افرادی که توسط این نوع باکتری آلوده میگردند به نفخ و اسهال دچار میشوند اما علائم دیگری در آنها مشاهده نمیگردد. فرد ممکن است در مدت زمان 6 الی 24 ساعت پس از ورود این باکتری به بدن خود احساس دچار شدن به علائم مسمومیت را داشته باشد و در طول دو یا سه روز علائم این بیماری در فرد از بین میرود و فرد احساس بهبودی مینماید.
  • کمپیلوباکتر: این باکتری در گوشت مرغ و ماکیانی که به خوبی پخته نشده باشند، شیر پاستوریزه نشده و در برخی از آبهای مصرفی ممکن است وجود داشته باشد. پس از وارد شدن این باکتری به بدن ممکن است 2 تا 5 روز طول بکشد تا علائم بیماری در فرد ظاهر گردد و پس از ظاهر شدن علائم 2 تا 10 روز طول میکشد تا بهبودی در افراد حاصل گردد. این نوع مسمومیت قابل انتقال از فردی به فرد دیگر نمیباشد. در برخی مواقع افرادی که به این نوع باکتری آلوده میگردند ممکن است به اسهال خونی دچار گردند.

دلایلی که میتوانند موجب بروز مسمومیتهای خطرناک تر شوند

برخی از انواع باکتریها با وجود آنکه بسیار نادر هستند و بروز مسمومیت در اثر آنها به ندرت اتفاق میافتد اما بسیار خطرناک بوده و حتی ممکن است موجب مرگ گردند.

  • باکتری ای.کولی یا E.coli: ای.کولی نام نوعی باکتری است که در دستگاه گوارش حیوانات موجود میباشد. این باکتری در اثر مصرف گوشت قرمزی که به خوبی پخته نشده باشد، شیر پاستوریزه نشده و هرگونه غذایی که با بدن حیوانات در تماس باشد ممکن است به بدن فرد منتقل گردد. برخی از انواع این باکتریها ممکن است چندان خطرناک نباشند اما گونه خاصی از این باکتری میتواند به شدت به بدن افراد آسیب وارد نماید.
  • باکتری لیستریا: لیستریا نوعی باکتری است که میتواند در هوای سرد رشد نماید، برای مثال امکان رشد و تکثیر این باکتری در فضای یخچال موجود میباشد. این باکتری در ماهی دودی، پنیر پاستوریزه نشده، بستنی، پاستا، سرکه وهات داگ یافت میشود. زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف میباشد در اثر درگیر شدن با این باکتری به شدت مریض میشوند و دچار مسمومیت بسیار شدید میگردند. درگیری خفیف با این باکتری میتواند در طول چند روز بهبود یابد اما کسانی که به طور شدید با این نوع باکتری درگیر میشوند ممکن است به شدت دچار بیماری شده و یا حتی به مرگ دچار گردند.

عنوان کناری:

نکاتی درباره مسمومیت غذایی که هر کسی باید آنها را بداند

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه