رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از آلزایمر

خوراکیهای مناسب برای پیشگیری از آلزایمر

اگر مقالات سلامت مطالعه نموده باشید، مطمئنا در بسیاری از مقالات درباره داشتن رژیم غذایی سالم مطالبی خوانده اید، در این مقاله ما دلیل دیگری برای داشتن رژیم غذایی سالم به شما معرفی مینماییم. محققان معتقدند که غذاهایی که شما روزانه مصرف میکنید میتوانند شانس شما برای دچار شدن به بیماری الزایمر را کاهش یا افزایش دهند.

محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که افرادی که در رژیم غذایی خود مقادیر زیادی از انواع توتها، گیاهان پر برگ و ماهی میگنجانند، شانس دچار شدن آنها به بیماری آلزایمر به شدت کاهش مییابد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید سالانه بیش از 5 میلیون آمریکایی به آلزایمر دچار میگردند که اغلب آنها بالای 65 سال سن دارند.

محققان یک رژیم غذایی خاص برای پیشگیری از دچار شدن به آلزایمر ارائه نموده اند که این رژیم با نام رژیم غذایی Mind شناخته میشود و در این مقاله قصد داریم این رژیم غذایی را برای شما شرح دهیم.

غذاهای مناسب برای مغز

رژیم غذایی Mind ترکیبی از دو رژیم غذایی مشهور مدیترانه ای و DASH میباشد. هر دو رژیم غذایی DASH و مدیترانه ای برای سلامت افراد بسیار مفید میباشند اما این رژیم که با نام Mind شناخته میشود بر اساس مطالعات محققان تهیه شده است و غذاهایی را شامل میشود که سابقه پزشکی آنها مفید بودنشان برای مغز را نشان میدهد.

رژیم غذایی Mind شامل گروه های غذایی نام برده شده در زیر میباشد:

سبزیجات سبز و پر برگ همچون اسفناج و کلم برگ و انواع سبزیجاتی که برای تهیه سالاد استفاده میشوند: این خوراکیها باید در هفته حد اقل 6 بار مصرف شوند.

سایر سبزیجات: حد اقل یک بار در طول روز باید مصرف شوند.

آجیلها: در طول هفته باید 5 بار مصرف شوند.

انواع توتها: در طول هفته حد اقل دو بار باید مصرف شوند.

حبوبات: در طول هفته باید حد اقل سه بار مصرف شوند.

غلات: استفاده از این گروه غذایی باید 3 بار یا بیشتر در هفته انجام گیرد.

ماهی: یک بار در هفته باید حد اقل مصرف شود.

گوشت ماکیان: حد اقل دو بار در هفته باید مورد استفاده قرار گیرد.

روغن زیتون: این روغن باید برای پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد.

خوراکیهایی نیز وجود دارند که ممکن است استفاده بیش از حد آنها احتمال دچارشدن به آلزایمر را افزایش دهد. در زیر لیستی از این خوراکیها آورده شده است:

گوشت قرمز: استفاده از گوشت قرمز نباید بیش از 4 بار در هفته انجام گیرد.

کره و روغن نباتی: استفاده از این نوع چربیها باید کمتر از یک قاشق غذا خوری در طول روز باشد.

پنیر: این خوراکی نباید بیش از یک بار در هفته مورد استفاده قرار گیرد.

شیرینیجات و کیکها: نباید بیش از 5 بار در هفته از این خوراکیها استفاده شود.

سرخ کردنیهای و فست فودها: این خوراکیها باید کمتر از یک بار در هفته مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای این رژیم غذایی

در یکی از مطالعات انجام شده درباره این رژیم غذایی مشاهده شده است افرادی که به این رژیم غذایی پایبند هستند و اصول آن را رعایت مینمایند احتمال دچار شدن آنها به آلزایمر تا 54% کاهش پیدا میکند. این مقدار بسیار چشم گیر میباشد و میتواند انگیزه بسیار خوبی برای رعایت این رژیم غذایی باشد. محققان دریافته اند کسانی که تنها در برخی مواقع از رژیم غذایی Mind پیروی مینمایند خطر دچار شدن آنها به آلزایمر تا 35% کاهش مییابد.

جالب است بدانید که افرادی که از رژیمهای غذایی مدیترانه ای و DASH پیروی مینمایند احتمال دچار شدن آنها به آلزایمر حتی یک درصد هم کاهش نمییابد.

محققان نیاز به تحقیقات بیشتری در زمینه رژیم غذایی Mind دارند اما این رژیم غذایی در شروع تحقیقات نتایج بسیار رضایت بخشی داشته است و به خوبی نشان داده است آنچه که افراد میخورند چه تاثیری میتواند در دچار شدن آنها به آلزایمر داشته باشد. در این تحقیقات نشان داده شده است که غذاهای مصرفی افراد میتواند دچار شدن یا نشدن آنها به آلزایمر نوع Late-onset که رایج ترین نوع آلزایمر میباشد را تعیین نماید.

آیا همه باید از رژیم غذایی Mind پیروی نمایند؟

حتی اگر در خانواده شما سابقه دچار شدن به بیماری آلزایمر وجود نداشته باشد و هیچ کدام از عوال خطر آفرینی که نشانه ای از مستعد بودن فرد به آلزایمر میباشند در شما مشاهده نشود، باز هم رعایت رژیم غذایی Mind میتواند برای شما مفید باشد. این رژیم غذایی بر روی غذاهای مفید و حاوی مواد مغذی متمرکز میباشد و علاوه بر اینکه در پیشگیری از دچار شدن افراد به بیماری آلزایمر مفید میباشد برای دیگر بخشهای بدن افراد همچون قلب، سیستم گوارش و تمامی دیگر بخشهای بدن نیز مفید میباشد و میتواند در حفظ سلامت آنها بسیار تاثیر گذار باشد.

یکی از مزایای این رژیم غذایی آن است که نیاز نیست شما دائما نکات مربوط به آن را رعایت نمایید و رعایت آن تنها در برخی مواقع نیز میتواند برای بدن مفید باشد و این مساله موجب میشود که احتمال روی آوردن افراد به این رژیم و رعایت نکات مربوط به آن بسیار زیاد باشد. در واقع هر چقدر مدت زمان رعایت نمودن رژیم غذایی Mind توسط افراد بیشتر باشد، احتمال دچار شدن آنها به آلزایمر کمتر میشود.

اگر شما تصمیم گرفته اید که رژیم غذایی خود را به رژیم غذایی Mind شبیه نمایید در اینجا چند توصیه برای شما وجود دارد:

“مقادیر پروتئین مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشید و همچنین به شیوه تهیه و آماده سازی غذاها توجه نمایید. استفاده از برخی سسها، روغنها و افزودنیهایی که در فرایند طبخ غذا استفاده میشوند میتواند کالریهای اضافه به غذا بیفزاید و همچنین مواد دیگری همچون قند نیز به غذا اصافه نمایند.

علاوه بر موارد ذکر شده درباره رژیم Mind شما باید سعی کنید روزانه مقادیر زیادی آب بنوشید، زیرا آب نیز میتواند در تاثیر گذاری این رژیم و پیشگیری از آلزایمر موثر باشد.

به خاطر داشته باشید با وجود آنکه رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری بازی مینماید اما تنها یکی از جنبه های این بیماری است و یکی از پارامترهای مختلفی است که احتمال دچار شدن افراد به این بیماری را تحت تاثیر قرار میدهد. شما میتوانید برای کاهش هرچه بیشتر احتمال دچار شدن به این بیماری مرتبا ورزش کنید و استرس خود را تا حد امکان کاهش دهید.

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه