سنگ کلیه چه علائمی دارد؟

نشانه های وجود سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولا کوچک است اما به طور کلی میتواند به اندازه ی دانه ی شکر ریز و یا به اندازه ی یک دانه ی ذرت درشت باشد. اگر در کلیه ی شما سنگ وجود داشته باشد، تا زمانی ک دردی احساس نکرده باشید، حتی به وجود آن هم پی نمی برید.

اما هنگامی که یک سنگ کلیه دفع کرده باشید، دیگر متوجه خواهید شد که کلیه شما سنگ ساز است و به این موضوع حساس خواهید شد. زیرا درد ناشی از سنگ کلیه آنقدر زیاد است که هرگز نمی خواهید مجددا آن را تجربه کنید.

دردی که در هنگام دفع یک سنگ کلیه احساس میکنید، نشان دهنده ی این است که مقدار مواد معدنی که وارد بدنتان کرده اید، بیش از اندازه نرمال میباشد و این در حالی است که مقدار مایعات وارد شده به بدنتان برای متعادل کردن این میزان مواد معدنی کافی نبوده است. این عدم تعادل میتواند به مرور زمان موجب تشکیل سنگ کلیه شود. سنگ کلیه به رنگ قهوه ای یا زرد است و میتواند صاف و یا زبر باشد.

وجود سنگ کلیه در بدن چه احساسی دارد؟

هنگامی که در بدن شما سنگ کلیه وجود داشته باشد، ممکن است در بدنتان هیچ علامتی مشاهده نکنید. این موضوع تا زمانی ادامه پیدا میکند که سنگ شروع به حرکت کردن میکند.

سنگ کلیه ممکن است در کلیه ی شما و یا مجرای متصل کننده ی کلیه به مثانه (ureter) حرکت کند. علائم سنگ کلیه بسیار متنوع است و میتواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همچنین این علائم ممکن است خفیف و یا بسیار شدید ظاهر شود. اصلی ترین نشانه ی سنگ کلیه احساس درد شدید میباشد. ممکن است:

درد در پهلوها یا کمر و زیر دنده ها احساس شود و بسیار شدید باشد

درد در کشاله ی ران و شکم احساس شود

درد به صورت رفت و برگشتی احساس شود و شدت آن زیاد و کم شود

درد در هنگام ادرار زیاد باشد و همچنین تعداد دفعات ادرار شما در این حالت بیشتر از حد نرمال خواهد بود

درد سنگ کلیه ممکن است در بدن شما جابجا شود. در برخی افراد درد بصورت مداوم از کمر به شکم و از آنجا به کشاله ی ران منتقل میشود و پیوسته این چرخه ادامه پیدا میکند. چرخش درد در بدن به این معنی است که سنگ کلیه در حال جابجا شدن است. در این حالت سنگ در حین طی کردن مسیر از کلیه به سمت مثانه میباشد.

در این هنگام ادرار شما با سوزش همراه خواهد شد و پیوسته تمایل خواهید داشت که برای ادرار کردن اقدام نمایید. گاهی اوقات پس از خروج سنگ از مجاری ادراری به خوبی میتوانید آن را مشاهده نمایید.

آیا سنگ کلیه با اندازه ی بزرگتر، آسیب بیشتری وارد میکند؟

نکته ی تعجب برانگیز در مورد سنگ کلیه این است که اندازه ی سنگ کلیه با میزان دردی که احساس میکنید هیچ گونه ارتباطی ندارد. گاهی اوقات سنگهای کوچک تر میتوانند دردهای بسیار شدیدتری را به همراه داشته باشند، در حالی که سنگهای بزرگ ممکن است تنها یک درد خفیف را برای بیمار ایجاد کنند.

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه