علائم اولیه آلزایمر

نشانه هایی که در اولیه ترین مراحل دچار شدن به آلزایمر در افراد ایجاد میگردد

آیا شما نگران میزان هوشیاری و تیز بودن ذهن و حواس خود هستید؟ یا نگران آن هستید که یکی از نزدیکان شما هوشیاری و حافظه خود را از دست بدهد؟

فراموش کاری از نوع خفیف آن مساله جدی و نگران کننده ای نمیباشد و در اثر کهولت سن در اکثر افراد ایجاد میگردد و به نوعی بخشی از فرایند طبیعی افزایش سن میباشد. برای مثال اگر شما نام شخصی از آشنایان خود را از یاد میبرید و نام وی پس از مدتی به یاد شما می آید، این مساله چندان جدی و نگران کننده نمیباشد.

اما اگر مشکلات مربوط به حافظه شما جدی میباشند و زندگی طبیعی شما را تحت تاثیر قرار میدهند، ممکن است این مساله از نشانه های اولیه آلزایمر باشد. البته علائمی که در شما ظاهر میشوند و مدت زمانی که این علائم در شما باقی میمانند و شدت این علائم بر حسب نوع و شدت لزایمر در شما متفاوت میباشد. اما شناسایی به موقع و سریع این علائم و نشانه ها مساله جدی و مهمی میباشد. در زیر علائمی ذکر شده اند که از جمله نشانه های اولیه بروز آلزایمر در افراد میباشند و فرد باید این نشانه ها را جدی بگیرد.

فراموش کاری

یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین علائم این بیماری فراموش کاری میباشد. اگر شما به سادگی اطلاعات و موضوعاتی که اخیرا آموخته اید را فراموش میکنید، اگر تاریخ و ساعت ملاقاتها، رویدادهای مهم و نام افرادی که دائما با آنها سروکار دارید را از یاد میبرید، این مسائل میتواند نشانه ای از بروز آلزایمر در شما باشد. افرادی که در مراحل اولیه دچار شدن به آلزایمر قرار دارند حتی ممکن است وقایعی که در گذشته و یا حتی اخیرا رخ داده اند را فراموش کنند و یا سوالات مشابهی را بارها از خود بپرسند. افرادی که به شدت به ابزارهای یاد آوری کننده یا ریمایندر (reminder) وابسته هستند و بدون کمک آنها بسیاری از وقایع، سالگردها و حتی کارهای روزانه خود را فراموش میکنند ممکن است در مراحل اولیه دچار شدن به آلزایمر قرار داشته باشند.

مشکلاتی در برنامه ریزی و حل مسائل

آیا شما برای برنامه ریزی و انجام دادن کارهایی که در برنامه خود قرار داده اید مشکل دارید؟ آیا شما برای پیروی از یک دستور العمل و یا نسخه پزشکی که بارها آن را انجام داده اید با مشکل مواجه میشوید و ترتیب یا مسائل دیگر مربوط به آن را فراموش مینمایید؟ آیا برای شما مشکل است که بر روی جزئیات کارهای خود تمرکز کنید بخصوص اگر کارها با اعداد سروکار داشته باشند؟ برای مثال آیا شما قادر نیستید که صورت حسابها را جمع و تفریق کنید و یا در محاسبه مانده حساب و چکهایی که از دسته چک خود استفاده نموده اید مشکل دارید؟ این مسائل میتواند از نشانه های زود هنگام آلزایمر در افراد باشد.

دچار شدن به چالش در انجام کارهای روزانه

افرادی که در مراحل اولیه دچار شدن به آلزایمر قرار دارند حتی در انجام کارهای خیلی ساده ای که با آنها آشنایی خوبی دارند نیز دچار مشکل میشوند. برای مثال ممکن است زمان رانندگی مسیری را که بارها طی نموده اند گم کنند و نتوانند مسیر درست را به راحتی بیابند و یا در محل کار در انجام کارهای کاملا روتین که اغلب آنها را انجام میداده اند، دچار مشکل گردند. در برخی افراد نیز مشاهده میشود که قوانین بازیهای ساده ای که همیشه انجام میدهند را فراموش مینمایند.

سر در گم شدن در شناسایی مکانها و زمانها

آیا درک درستی از مسائلی که در حال رخ دادن هستند ندارید؟ آیا شما فراموش میکنید که به چه محلی قصد داشتید بروید؟ آیا شما گم میشوید؟ آیا فراموش میکنید کجا هستید؟ آیا فراموش میکنید که چگونه به محل فعلی خود آمده اید؟ همه اینها میتواند نشانه های اولیه دچار شدن به آلزایمر باشد.

بروز تغییرات در بینایی

آیا خواندن کلمات موجود در صفحات با فونت معمولی برای شما مشکل شده اند؟ آیا در تخمین فاصله اشیاء و یا ماشینها در هنگام رانندگی دچار مشکل میشوید؟ آیا نمیتوانید رنگها را به سادگی از هم تشخیص دهید؟ این مسائل بسیار مهم هستند و از نشانه های اولیه آلزایمر میباشند که میتوانند در هنگام رانندگی برای شما مشکل آفرین و خطرناک باشند.

سر در گم کننده شدن کلمات و مکالمات

آیا کلمات برای شما بی معنی میشوند؟ آیا زمانی که در حال مکالمه هستید کلمات مناسبی برای رساندن مطلب مورد نظر خود نمییابید؟ آیا برای صدا کردن افراد و یا نام بردن از اجسام اسامی اشتباهی بکار میبرید؟

آیا درک موضوع در مکالمات برای شما مشکل شده است؟ آیا از پیوستن به مکالمات دوری میکنید و آنها را گیج کننده میپندارید؟ آیا شما قادر به دنبال کردن سیر مکالمات نیستید؟ آیا شما در اثناء یک مکالمه به طور ناگهانی از ادامه دادن صحبت باز میمانید چون نمیدانید که چه چیزی باید بگویید؟ این نشانه ها میتواند نشان دهنده آن باشد که شما در مراحل ابتدایی دچار شدن به آلزایمر قراردارید.

گم کردن وسایل

اکثرا افراد در طول روز بارها وسایل مختلفی را گم میکنند، اما اگر شما وسایل خود را به گونه ای گم میکنید که دیگر قادر به یافتن آنها نمیباشید و نمی توانید به خاطر بیاورید که آخرین بار کی وسیله مد نظر خود را دیده اید این مساله میتواند یک زنگ خطر باشد. آیا شما وسایل خود را در محلهای غیر عادی قرار میدهید؟ برای مثال ساعت خود را درون یخچال یا کابینت میگذارید؟ آیا شما دائما تصور میکنید که دیگران وسایل شما را برداشته اند؟ این مساله میتواند نشانه ای از آلزایمر باشد.

ضعف قوای تصمیم گیری و انتخاب

آیا شما اخیرا تصمیمات نادرست و ضعیفی میگیرید؟ آیا شما در استفاده از پول خود دچار اشتباه میشوید برای مثال پول خود را به طور ناخواسته به شخصی میدهید؟ آیا شما کمتر از گذشته به خودتان اهمیت میدهید و کمتر مراقب خودتان هستید؟ آیا شما در انتخاب لباسهای خود دچار اشتباه میشوید و لباسی میپوشید که مناسب فصل نیست؟

کناره گیری از فعالیتهای اجتماعی

آیا نقش شما در انجام کارهای گروهی در محل کار و یا دیگر اجتماعاتی که در آن شرکت دارید کم رنگ شده است؟ آیا از انجام پروژه های کاری خود داری مینمایید؟ آیا شما اخیرا کمتر به سراغ سرگرمیهای مورد علاقه خود میروید؟ آیا شما کم تحرک شده اید؟ آیا بیش از گذشته میخوابید و یا به انجام فعالیتهای انفرادی همچون تماشای تلویزیون میپردازید؟ اینها همه میتواند نشانههای نه چندان خوشایندی باشد از احتمال دچار شدن شما به آلزایمر.

نوسانات خلق و خو

آیا شما بیش از گذشته غمگین میشوید؟ آیا شما احساس افسردگی، ناراحتی و ترس میکنید؟ آیا شما به افراد پیرامون خود بدبین هستید و دائما احساس شک نسبت به دیگر افراد دارید؟؟ وقت آن رسیده است که به پزشک مراجعه نمایید.

مراجعه به پزشک

اگر شما این علائم را مشاهده نمودید، باید به پزشک مراجعه نمایید تا وضعیت سلامت جسمی و ذهنی شما را مورد ارزیابی قرار دهد. پزشک سوابق پزشکی و سوابق بیماریهای خانوادگی شما را مورد بررسی قرار میدهد، علاوه بر این حافظه شما، توانایی شما در حل مسائل ساده، تواناییهای فکر کردن شما و بسیاری تواناییهای مشابه را در شما مورد ارزیابی قرار میدهد. ممکن است پزشک از تصویر برداریهای پزشکی مغز و یا انجام آزمایش خون نیز برای بررسی وضعیت سلامت شما استفاده نماید.

سپس پزشک شما را به متخصص در زمینه آلزایمر ارجاع خواهد داد. برای مثال ممکن است پزشک شما را به متخصص مغز و اعصاب، روان پزشک، روان شناس و یا متخصص امراض سالمندان ارجاع دهد.

چرا باید بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه نمایید؟

هر چقدر زودتر شما از وضعیت سلامت مغز خود اطلاع یابید، این مساله میتواند برای شما قابل حل تر باشد و درمان آن امکان پذیر تر باشد. شروع درمان میتواند در بهبود دادن علائم این بیماری در شما بسیار مفید باشد و از شدت یافتن آنها جلوگیری نماید. ادامه روند شدت یافتن علائم آلزایمر میتواند موجب شود که فرد حتی استقلال خود را از دست بدهد و دائما نیاز به کمک و توجه شخص دیگری داشته باشد که از وی مراقبت نماید.

علاوه بر این شروع هرچه سریع تر دوره درمان میتواند به شما کمک نماید که بهتر برنامه ریزی کنید، شما میتوانید برنامه های مربوط به زندگی، درآمدها، هزینه و بسیاری کارهای دیگر در زندگی را در صحت و سلامت مرتب نمایید تا بتوانید نگرانی های خود را کاهش داده و برای درمان خود اقدام نمایید.

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه