بیماری سنگ کلیه چه عوارضی دارد؟

مسائلی که در اثر دچار شدن به سنگ کلیه باید انتظار مواجه شدن با آنها را داشته باشیم

سنگهای کلیه معمولا بدون اینکه عوارض جانبی بلند مدتی داشته باشند، خود به خود دفع میشوند. اگر اینطور نشود و یا اگر درد شما بسیار زیاد باشد، پزشک ممکن است سنگ کلیه شما را خرد کند و یا آن را با استفاده از روشهای مختلف از بدنتان خارج نماید.

درمان سنگ کلیه به اندازه و محل قرار گرفتن آن و همچنین علائم بالینی شما بستگی دارد.

  • نکته اول : باید صبور باشید

اگر سنگ کلیه، شما را اذیت نکند، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که 2 تا 4 هفته صبر کنید تا سنگ کلیه خود به خود از مجاری ادراری از بدن شما خارج شود. او ممکن است به شما توصیه کند که آب بیشتری بنوشید تا سنگ راحت تر از بدنتان خارج شود.

پزشک ممکن است از شما بخواهد برای آزمایش بر روی سنگ به منظور شناسایی نوع و جنس آن، سنگ دفع شده را برای او بیاورید. در آزمایشگاه میتوان سنگ کلیه را تجزیه و تحلیل نمود و بررسی کرد که چه موادی آن را تشکیل داده است و آیا میتوان با استفاده از دارو تشکیل مجدد این تنوع سنگ را متوقف نمود یا خیر.

داروها

اگر سنگ کلیه شما را بسیار آزار میدهد، باید سعی کنید با مصرف مسکن ها وضعیت خود را کنترل کنید و منتظر بمانید تا سنگ از بدنتان خارج شود. استفاده از مسکنهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن میتواند در تسکین درد شما موثر باشد. همچنین ممکن است در برخی موارد به یک داروی ضد تهوع نیاز پیدا کنید.

داروهای مختلف که توسط پزشک برای سنگ کلیه تجویز میشوند میتوانند علائم شما را بهتر کنترل نمایند :

مسدود کننده های کانال کلسیم و مسدود کننده های آلفا : این داروها مجرای بین کلیه و مثانه را نرم و ریلکس میکند. هرچه این مجرا بازتر باشد، سنگ کلیه راحت تر و سریع تر از آن عبور میکند.

سیترات پتاسیوم یا سیترات سدیم : اگر سنگ کلیه شما از اسید اوریک تشکیل شده باشد، پزشک برای حل مشکل شما یکی از این راه حلها را پیشنهاد میکند:

عمل جراحی

گاهی اوقات، سنگ کلیه آنقدر بزرگ است که نمیتواند به خودی خود از بدن خارج شود. در این موارد پزشک مجبور میشود که آن را بشکند و یا آن را با جراحی از بدنتان خارج نماید. پزشک تنها زمانی از این روشها استفاده میکند که :

  • بیمار درد زیادی داشته باشد
  • بیمار دچار عفونت شده باشد
  • سنگ مجرای ادراری را مسدود کرده باشد و بیمار نتواند ادرار کند

پزشک برای حل این مشکلات میتواند متدهای مختلفی را برگزیند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ارسال امواج ضربه ای (Shock wave lithotripsy). این روش، رایجترین روش درمان سنگ کلیه در ایالات متحده به حساب می آید. این روش برای سنگ کلیه های کوچک و متوسط بسیار کارایی دارد. در این روش پزشک با ارسال موجهای فراصوت پرقدرت سعی میکند که سنگ کلیه شما را به قطعات کوچکتر تقسیم نماید.

قبل از انجام این عمل معمولا بیمار از داروهای مسکین درد استفاده میکند و عموما بیمار در همان روز عمل از بیمارستان مرخص میشود.

  • اورتروسکوپی: در این روش پزشک یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر را وارد مجاری ادراری شما میکند تا از این طریق به محل تشکیل سنگ کلیه برسد. اگر سنگ کوچک باشد، میتواند با استفاده از یک سبد آن را خارج نماید. اما اگر سنگ اندکی بزرگ باشد، پزشک با استفاده از عبور لیزر از میان لوله میتواند سنگ را به تکه های کوچکتری تبدیل نموده و سپس آن را از بدن فرد خارج نماید.
  • نفرولیتوتومی زیر پوستی یا نفرولیتوتریپسی زیر پوستی (Percutaneous nephrolithotomy or percutaneous nephrolithotripsy): این روشهای مشابه زمانی استفاده میشوند که سنگ کلیه ی شما بسیار بزرگ باشد و یا دیگر روشها در کوچکتر کردن سنگ کلیه ی شما با شکست مواجه شوند. در این روشها پزشک برای دسترسی به محل سنگ کلیه از یک لوله ی نازک استفاده میکند و سپس آن را خارج مینماید (نفرولیتوتومی)  یا آن را به قطعات کوچکتر تبدیل میکند (نفرولیتوتریپسی).

در حین انجام این عملها بیمار با استفاده از دارو، بیهوش میشود و دردی را احساس نمیکند. پس از انجام این عملها معمولا بیمار باید یک یا دو روز در بیمارستان بستری باشد.

  • عمل باز : هنگامی که سنگ کلیه بیمار بیش از اندازه بزرگ باشد و یا پزشک نتواند با استفاده از روشهای دیگر سنگ را از بدن بیمار خارج نماید، از روش عمل جراحی باز استفاده مینماید. در این عمل جراحی فرد بیهوش میشود و هیچ دردی احساس نمیکند. پزشک پهلوی بیمار را میشکافد تا به کلیه ی او دسترسی داشته باشد و پس از آن سنگ را به شکل فیزیکی از محل شکافته شده خارج مینماید.

پس از جراحی باز بیمار باید چند روز در بیمارستان بستری باشد. بهبود کامل بیمار معمولا 4 تا 6 هفته زمان نیاز دارد.

جراح پس از عمل سنگ کلیه ی شما را به آزمایشگاه میدهد تا بررسی شود که این سنگ از چه نوعی است و با استفاده از دارو از تشکیل مجدد آن در آینده جلوگیری نمود.

از پزشک خود در مورد سنگ کلیه پرسجو کنید

برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه گزینه های فراوانی پیش روی شماست. قبل از استفاده از روشهای درمانی مختلف از معایب و مزایای آنها مطلع شوید.

از پزشک خود بپرسید که:

  • چقدر زمان نیاز است تا سنگ کلیه به خودی خود از بدنتان دفع شود؟
  • برای دفع سنگ کلیه نوشیدن چه مقدار آب لازم است؟
  • برای دفع سنگ کلیه چه غذاهایی باید بخورید؟

هنگام مشاهده ی کدام علائم باید به پزشک مراجعه کنید؟

برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه های بعدی چه اقداماتی باید انجام دهید؟

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه