مسمومیت غذایی، علائم، درمان

مسمومیت غذایی یک عبارت کلی است که مجموعه وسیعی از عفونتها و آلودگیهای غذایی ایجاد شده در بدن را پوشش دهد. از این رو میتوان گفت که علائم و نشانههای مسمومیتهای غذایی مختلف و همچنین شدت و سختی آنها میتواند متفاوت باشد. میزان شدت علائم و نوع آنها در هنگام بروز مسمومیت غذایی بر اساس نوع باکتری، ویروس، انگل و یا هر عامل مخرب دیگری که موجب بروز این بیماری در شما شده است، مقادیر موجود از این عوامل مخرب و چگونگی عملکرد سیستم ایمنی بدن شما در برابر این عوامل، متفاوت میباشد.

همان طور که گفته شد مسمومیت غذایی میتواند نشانهها و علائم متفاوتی داشته باشد اما در عمده مواقع مسمومیت غذایی موجب بروز مشکلات زیر در افراد میگردد:

اسهال

حالت تهوع و استفراغ

درد شکم

در مواقعی که مسمومیت غذایی در فرد چندان شدید و حاد نباشد، ممکن است فرد علائم خفیفی در خود احساس نماید. در چنین شرایطی وضعیت فرد با استراحت کردن بهبود خواهد یافت و نیازی به استفاده از روشها و راه کارهای درمانی نمیباشد اما اگر علائم مسمومیت در افراد شدید باشد فرد باید حتما به پزشک مراجعه نماید و در صورت نیاز در بیمارستان بستری گردد.

داشتن اطلاعات کافی درباره مسمومیت غذایی، علائم، دلایل و راههای درمان آن برای همه افراد ضروری میباشد زیرا این مشکل ممکن است برای هر کسی ایجاد شود.

چگونه متوجه شویم که به مسمومیت غذایی دچار شده ایم؟

درد شدید در ناحیه ی شکم و احشاء داخل آن یا حالتی که اصطلاحا به آن دل پیچه گفته میشود، اسهال و حالت تهوع از نشانههای مسمومیت غذایی هستند که 1 ساعت پس از مصرف غذای آلوده ایجاد میشوند و ممکن است تا 10 روز یا بیشتر نیز به طول بیانجامند. البته این مساله همان طور که گفته شد کاملا بستگی به نوع مسمومیت و عواملی که موجب بروز مسمومیت در شما شده اند دارد.

برخی دیگر از علائمی که ممکن است در هنگام مسمومیت غذایی در افراد ایجاد گردد و در بسیاری از انواع مسمومیتهای غذایی مشاهده میگردد به شرح زیر میباشند:

نفخ و افزایش گازهای معده

تب

درد عضلات

ضعف کردن

درد در ناحیه ی شکم و دل پیچه

نشانههای مسمومیت بوتولیسم

مطمئنا شما نام برخی از بدترین و آزار دهنده ترین عواملی (میکروبها، ویروسها، باکتریها) که موجب بروز مسمومیت در افراد میگردد را شنیده اید. در زیر لیستی از این عوامل آورده شده است:

  • کمپیلوباکتر
  • ای.کولی یا E.coli
  • لیستریا
  • سالمونلا
  • شیگلا

یکی از انواع بدترین و مخرب ترین عوامل مسمومیت غذایی که در لیست بالا به آن اشاره نشده است، بوتولیسم میباشد. با وجود آنکه مسمومیت با بوتولیسم بسیار نادر میباشد و اما این نوع مسمومیت یکی از بدترین و شدید ترین انواع مسمومیتهای غذایی توسط باکتریها میباشد. از علائم بوتولیسم میتوان به موراد زیر اشاره نمود:

بریده بریده شدن صدای فرد و تاری دید

ضعف عضلات

مشکلاتی برای فروبردن غذاها

خشکی دهان

فلج شدن و از کار افتادن عضلات که از سمت بالای بدن شروع میشود و تا نواحی پایینی ادامه دارد

حالت تهوع و بالا آوردن

اگر هر یک از علائم بوتولیسم را در خود یا اطرافیانتان مشاهده نمودید باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید زیرا این نوع مسمومیت غذایی میتواند کشنده باشد.

در هنگام دچار شدن به مسمومیت غذایی، چه زمانی باید با اورژانس تماس بگیریم؟

در مواقعی که مسمومیت غذایی خفیف باشد، به طور خود به خود درمان میشود تنها کافیست که فرد به قدر کافی استراحت کند و مقادیر کافی مایعات بنوشد، در هنگام بروز این نوع مسمومیتها نیازی به مراقبتهای پزشکی نمیباشد. اما زمانی که شما علائم زیر را در خود مشاهده نمایید نیاز است که به پزشک مراجعه نمایید و در صورت نیاز در بیمارستان بستری شوید:

مشاهده علائم دیهیدراته شدن بدن: خشک شدن دهان، کم شدن مقادیر ادراری که از بدن شما دفع میگردد، گود رفتگی چشمها و سرگیجه

مشاهده هرگونه علائمی مربوط به اسهال در نوزادان و کودکان

عدم توانایی خوردن مایعات بدون استفراغ کردن

اسهال که بیش از 2 روز به طول بیانجامد البته برای کودکان زمان مربوطه تنها یک روز میباشد

احساس درد در احشاء و احساس تهوع

مشکلاتی برای دفع مدفوع و تیره شدن رنگ مدفوع، علاوه بر این مشاهده خون در مدفوع نیز میتواند نشانه نیاز شما به مراقبتهای پزشکی باشد.

ضعف در عضلات

احساس سوزن سوزن شدن در بازوها

تار شدن دید

احساس سر گیجه و یا گیجی و سردرگمی

اسهال و یا حالاتی شبیه به سرماخوردگی در زنان باردار

زرد شدن پوست که میتواند از علائم هپاتیت نیز باشد

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه