ویتامینهایی که مصرف آنها برای افراد مسن ضروری میباشد

مصرف کدام ویتامینها در دوران پیری بسیار ضروری میباشد؟

بهترین راه برای تامین  ویتامینهای مورد نیاز بدن خرید انواع مکملهای غذایی حاوی ویتامینهای گوناگون از دارو خانه نمیباشد بلکه بهتر است رژیم غذایی افراد به گونه ای باشد که بتواند تمامی ویتامینهای مورد نیاز بدن افراد را تامین نماید.

داشتن یک برنامه غذایی متناسب که در آن تعادل خوبی میان انواع مواد غذایی شامل میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب، مایعات گوناگون، روغنهای سالم و مفید و پروتئینها وجود داشته باشد، میتواند نیاز بدن افراد به انواع مواد ضروری از جمله ویتامینها را برآورده نماید.

داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم برای افراد مسن اندکی مشکل تر از افراد دیگر میباشد دلیل این امر:

نداشتن میل به غذاها

مشکلات جویدن و هضم

هزینه ها

مشکلاتی برای تهیه انواع مواد غذایی و خرید رفتن

می باشد.

در چنین شرایطی استفاده از مکملهای غذایی میتواند کمک کننده باشد و ویتامینهایی که در رژیم غذایی فرد وجود ندارد را جبران سازی نماید. دقت داشته باشید که این مکملها تنها برای پر کردن جاهای خالی در رژیم غذایی استفاده میشوند یعنی موادی که در رژیم غذایی این افراد یافت نمیشوند میتوانند توسط مکملها جبران سازی شوند.

البته این مکملها نمیتوانند همواره پاسخ گوی نیاز افراد باشند و ممکن است شرایط را برای فرد پیچیده تر نمایند. برای مثال شما ویتامین A را درنظر بگیرید که برای حفظ سلامت چشمها، پوست و سیستم ایمنی بدن ضروری میباشد.

دکتر Ronni Chernoff موسس مجموعه ی Arkansas Geriatric Education در این باره میگوید: “ویتامین A ویتامین پیچیده ای است که مصرف مقادیر بیش از حد آن از طریق مکملهای غذایی نه تنها نمیتواند برای بدن مفید باشد بلکه میتواند برای بدن سم باشد”.

مصرف مقادیر بیش از حد این وی تامین میتواند موجب شود که فرد به تهوع، سر درد، سرگیجه و بسیاری علائم ناخوشایند دیگر دچار گردد. دکتر Ronni Chernoff میگوید :” افراد مسن بیشتر در معرض دچار شدن به این مشکلات میباشند زیرا بدن آنها توانایی هضم مقادیر اضافه از این ویتامین را ندارد و قادر نمیباشد به سادگی آن را دفع نماید.”

اگر پزشک مصرف نوعی ویتامین را یک بار در روز به مقدار مشخص برای شما تعیین مینماید شما نباید مقادیر بیشتر و یا تعداد دفعات بیشتری در طول روز این مکملها را مصرف نمایید.

پس از صحبت با پزشک و مشورت با وی زمانی که نتیجه گیری شد که شما به مصرف مولتی ویتامین نیاز دارید، بهتر است یک مکمل غذایی کامل که تمامی مواد مورد نیاز شما را تامین مینماید خریداری نمایید مکملی که 100% نیاز شما را برطرف نماید و نیازی به مصرف مکملهای دیگر همراه با آن وجود نداشته باشد.

اگر شما یکی از شرایط زیر را برای مصرف مکملهای غذایی دارید، باید چندین برابر در مصرف این مکملها دقت نمایید:

اگر شما بیش از یک مکمل غذایی مصرف مینمایید.

اگر شما مکمل غذایی را به عنوان دارو برای درمان یک مشکل خاص مصرف مینمایید.

اگر شما همزمان با مصرف مکملهای غذایی داروهایی نیز مصرف مینمایید.

اگر مکملهای غذایی را بدن تجویز پزشک استفاده مینمایید.

در صورتی که یکی از این شرایط برای شما صادق میباشد شما باید در مصرف مکملها بسیار دقیق عمل نمایید و مراقب باشید که اشتباهی در استفاده از آنها رخ ندهد.

چرا مصرف ویتامینها برای بدن بسیار ضروری میباشد؟

ویتامینها به بدن شما کمک میکنند که عملکرد درستی داشته باشد و در انجام اعمال ضروری بدن بسیار نقش دارند. از دیگر مسائل مهم درباره ویتامینها این است که ویتامینها در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد بسیار نقش دارند، سیستم اعصاب افراد را سالم نگاه میدارند و در تبدیل غذاهای مصرفی به انرژی نقش اساسی دارند.

زمانی که صحبت از ویتامینها و مواد معدنی به میان میآید باید گفته شود که نیاز بدن افراد به ویتامینها و دیگر مواد ضروری بدن در سنین بالا تغییر میکند. برای مثال مصرف مقادیر کافی از کلسیم در سنین بالا میتواند از بروز پوکی استخوان در زنان جلوگیری نماید، برای اینکه بدن کلسیم را جذب نموده و مورد استفاده قرار دهد به ویتامین D نیاز دارد و همچنین مصرف ویتامین D به پیشگیری از آسیب دیدن و از بین رفتن استخوانها و مفاصل در سنین بالا کمک مینماید.

البته تعیین اینکه بدن هر یک از افراد چه مقادیری از ویتامینهای مختلف نیاز دارد کار مشکلی میباشد اما عمدتا نیاز بدن افراد به ویتامینهای مختلف از طریق داشتن رژیم غذایی مناسب تامین میگردد. اما اگر شما نگران هستید که مبادا ویتامینهای مورد نیاز بدن شما تامین نگردد میتوانید به پزشک مراجعه نموده و از وی بخواهید برای شما آزمایش خون تجویز کند تا کمبود هر یک از انواع ویتامینها در خون شما مورد بررسی قرار بگیرد. اگر مقادیر نوع خاصی از ویتامینها در بدن شما کم باشد شما میتوانید این کمبودها را با مکملهای غذایی جبران سازی نمایید.

بدن افراد به کدام مواد مغذی نیاز دارد؟

در زیر لیستی از مواد مورد نیاز بدن افراد ذکر شده است که افراد میتوانند با رژیم غذایی خود این مواد را به بدن خود برسانند و در صورت دچار شدن به فقر هر یک از این مواد در بدن خود آن را با مکملهای غذایی جبران سازی نمایند.

کلسیم: یکی از اصلی ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن افراد کلسیم میباشد که دچار شدن به فقر کلسیم میتواند برای بدن مضررات فراوانی داشته باشد. کلسیم برای حفظ مقاومت استخوانها بسیار ضروری میباشد از این رو فقر کلسیم میتواند به استخوان بندی بدن افراد آسیب وارد نماید. مقادیر قابل توجهی کلسیم در لبنیات مختلف همچون شیر، پنیر و ماست یافت میشود. زنانی که در معرض دچار شدن به پوکی استخوان قرار دارند ممکن است به استفاده از مکملهای غذایی دارای کلسیم فکر کنند اما پیش از استفاده از این مکملها حتما باید با پزشک درباره آنها مشورت نمایند.

  • ویتامین D : این ویتامین که همه آن را با نام ویتامین نور خورشید میشناسند و در اثر قرار گرفتن افراد در معرض نور خورشید در بدن آنها ایجاد میگردد، به بدن در جذب کلسیم و فسفر کمک مینماید از این رو این ماده مغذی برای داشتن استخوانها و دندانهای سالم برای بدن افراد ضروری میباشد. این ویتامین در بدن افراد مسن کمتر ایجاد میگردد از این رو مصرف مکملهای غذایی حاوی ویتامین D میتواند در پیشگیری از تخریب استخوانها در این افراد موثر باشد.
  • ویتامین B12: این ویتامین برای حفظ سلامت گلبولهای قرمز و سلولهای عصبی افراد بسیار ضروری میباشد. افزایش سن افراد بر چگونگی جذب و استفاده بدن از  ویتامین B12 تاثیر میگذارد. از این رو افراد بالای 50 سال میتوانند برای تامین ویتامین B12 مورد نیاز بدن خود از مکملهای غذایی استفاده کنند و یا مقادیر بیشتری از غذاهای غنی از ویتامین B12 مصرف نمایند. از جمله مواد غذایی غنی از ویتامین B12 میتوان به گوشت قرمز، لبنیات کم چرب و ماهی اشاره نمود.
  • فولات: این ماده مغذی از دچار شدن به آنمی در افراد پیشگیری مینماید. اسفناج، لوبیا، نخود سبز، پرتقال و نانهای غنی شده حاوی مقادیر قابل توجهی از این ماده مغذی میباشند.
  • ویتامین B6 : این ویتامین در متابولیسم بدن افراد و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن آنها بسیار موثر میباشد. مقادیر قابل توجهی از این ویتامین در غلات غنی شده، محصولات تولید شده با سویا، گوشت اعضای بدن جانداران و غلات کامل یافت میشود.

علاوه بر مواد مغذی نام برده شده در بالا که برای حفظ سلامت کلی بدن بسیار ضروری میباشند، مصرف مقادیر کافی از مواد مغذی زیر نیز میتواند برای بدن افراد بسیار ضروری باشد:

  • ویتامین C : زمانی که صحبت از ویتامین C میشود بسیاری افراد تنها مرکبات را به عنوان منابع غنی ویتامین C میشناسند حال آنکه مقادیر قابل توجهی از این ماده مغذی در انواع دیگر سبزیجات و میوهها مثل انواع کلم، فلفل دلمه ای و انواع توتها یافت میشود. مصرف مقادیر کافی از خوراکیهای حاوی ویتامین C موجب میشود افراد در برابر بیماری آب مروارید مقاوم گردند و زخمهای آنها ساده تر التیام یابد. علاوه بر این ویتامین C احتمال دچار شدن افراد به انواع خاصی از سرطانها را نیز کاهش میدهد.
  • منیزیم: منیزیم فایده های بسیاری برای بدن دارد که یکی از مهم ترینهای آنها کمک به ثابت نگاه داشتن فشار و قند خون افراد میباشد. این ماده مغذی همچنین برای استخوانها نیز بسیار مفید میباشد. شما میتوانید با مصرف اسفناج، آجیلهای مختلف و محصولات لبنی مقادیر کافی از این ماده مغذی دریافت نمایید. متخصصان همچنان درباره مکملهای غذایی حاوی منیزیم دچار تردید هستند و نمیدانند که استفاده از آنها چه تاثیراتی بر بدن افراد خواهد داشت.

در زیر به تعداد دیگری از مواد مغذی مورد نیاز بدن که به هیچ وجه نمیتوان آنها را از طریق مکملهای غذایی دریافت نمود اشاره شده است.

  • پروبیوتیکها: این مواد مغذی برای افراد مسن بسیار ضروری میباشند، زیرا سیستم گوارشی افراد مسن نسبت به دیگر افراد ضعیف تر میباشد و شروع به کند شدن مینماید و مصرف پروبیوتیکها میتواند این مساله را جبران سازی نماید.

سلامت احشاء برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن افراد بسیار ضروری میباشد. در برخی از مطالعات انجام شده در این زمنیه نشان داده شده است که پروبیوتیکها یا ارگانیزمهایی که در ماست و بسیاری دیگر خوراکیها یافت میشوند در پیشگیری از برخی انواع اسهال و سندرم روده تحریک پذیر به افراد کمک مینمایند.

  • کوآنزیم Q10: این ماده که با نام co Q10 نیز شناخته میشود، به طور طبیعی در بدن افراد تولید میگردد و در بسیاری از بخشها و بافتهای بدن افراد یافت میشود، این ماده به سیستم ایمنی بدن افراد کمک میکند که وظایف خود را بهتر انجام دهد.
  • ملاتونین: نوعی هورمون که عموما در هنگام شب در بدن افراد آزاد میشود، متخصصان بر این باورند که این هومون کمک میکند افراد به خواب بروند.
  • روغن ماهی: اسیدهای چرب امگاه 3 که در ماهی سالمون و برخی دیگر از انواع ماهیها یافت میشوند میتوانند برای سیستم قلبی و عروقی افراد مزایا زیادی داشته باشند. انجمن قلب آمریکا به افراد توصیه مینماید که حد اقل در هفته دو بار از این نوع ماهیها مصرف نمایند.
مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه