کمبود ویتامین D در بدن

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D و روش درمان آن

اگر شما از نور خورشید فراری هستید و هیچ گاه بدن خود را در معرض تابش نور خورشید قرار نمیدهید، اگر به شیر و محصولات لبنی آلرژی دارید و به رژیم غذایی گیاه خواری خود شدیدا پای بند هستید، شما در معرض دچار شدن به فقر ویتامین D و مشکلات ناشی از آن قرار دارید. ویتامین D که بسیاری افراد آن را به نام ویتامین نور خورشید میشناسند، زمانی که بدن در معرض تابش نور خورشید قرار میگیرد به طور خود به خود درون بدن تولید میگردد. این ویتامین در برخی خوراکیها مثل برخی از انواع ماهیها، روغن جگر ماهی و تخم مرغ وجود دارد البته از لبنیات و غلات نیز میتوان به عنوان منبع ویتامین D نام برد.

مصرف ویتامین D برای داشتن استخوانهایی سالم ضروری میباشد، زیرا این ویتامین به بدن در جذب کلسیم موجود در برخی خوراکیها کمک مینماید. در گذشته کمبود ویتامین D در بدن افراد موجب میشد این افراد به نرمی استخوان دچار گردند که در اثر ان بافت استخوانها آنها به خوبی شکل نمیگرفت و استخوانهای آنها دچار تغییر شکل میشدند. اما پیشرفت علم در زمینه سلامت بدن موجب شد که اهمیت ویتامین D برای بدن آشکار گردد و افراد به اهمیت این ویتامین برای حفظ سلامت بدن خود و پیشگیری از بیماریها پی ببرند.

علائم و خطرات ناشی از کمبود ویتامین D در بدن

علائمی همچون درد استخوانها و ضعیف شدن عضلات میتواند نشانه آن باشد که فرد به کمبود ویتامین D دچار شده است البته در برخی دیگر از افراد علائم و نشانه های دیگری در اثر کمبود این ویتامین در بدن آنها مشاهده میگردد. اما حتی در صورتی که این علائم در شما ظاهر نشوند شما باید به خاطر داشته باشید که کمبود ویتامین D در بدن شما میتواند خطرات زیادی برای سلامت بدن شما داشته باشد. کاهش مقادیر ویتامین D در خون افراد میتواند موجب بر وز مشکلات زیر گردد:

افزایش احتمال دچار شدن افراد به مرگ در اثر بیماریهای قلبی عروقی

اختلال در قوای یادگیری و شناخت در افراد مسن

آسم شدید در کودکان

سرطان

محققان معتقدند که ویتامین D میتواند برای درمان و پیشگیری از بسیاری از مشکلات سلامتی نقش اساسی داشته باشد. از جمله این مشکلات میتوان به دیابت نوع اول و دوم، فشار خون، آلرژی به گلوکز و مولتیپل اسکولرزیس را نام برد.

دلایل فقر ویتامین D در بدن افراد

دلایل مختلفی میتواند موجب بروز فقر ویتامین D در بدن افراد گردد. از جمله این دلایل میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

شما مقادیر کافی از خوراکیهای حاوی ویتامین D مصرف نمینمایید: این مساله بیشتر ممکن است برای افرادی که رژیم گیاه خواری شدید دارند رخ دهد. زیرا بیشتر منابع ویتامین D خوراکی دارای منشاء حیوانی میباشند. برای مثال از جمله منابع ویتامین D میتوان به ماهی، روغن ماهی، تخم مرغ، شیر و گوشت جگر حیوانات مختلف اشاره نمود.

شما به قدر کافی در معرض تابش خورشید قرار نمیگیرید: زمانی که بدن شما در معرض تابش خورشید قرار میگیرد، در بدن شما ویتامین D تولید میگردد. اگر شما از خانه بیرون نمیروید، در ساعاتی که خورشید در آسمان است خود را در زیر سایه ی چترها و لباسهای مختلف مخفی میکنید و یا در مناطقی زندگی میکنید که تنها در روزهای کمی خورشید در آسمان مشاهده میشود، ممکن است به دلیل عدم دریافت مقادیر کافی نور خورشید با فقر ویتامین D مواجه گردید.

رنگ پوست شما تیره است: مطالعات انجام شده در زمینه میزان جذب خورشید توسط پوست و ارتباط آن با رنگ پوست نشان داده است که کسانی که پوست تیره ای دارند، میزان جذب ویتامین D در بدن آنها بر اثر تابش نور خورشید به پوست آنها کمتر میباشد. در این مطالعات نشان داده شده است که افراد مسنی که پوست آنها در اثر کهولت تیره میگردد نیز کمتر در اثر تابش نور خورشید ویتامین D دریافت مینمایند.

کلیه شما قادر به تبدیل کردن ویتامین D به نوع فعال آن نمیباشد: زمانی که افراد پا به سن میگذارند کلیه های آنها توانایی خود را در تبدیل ویتامین D به نوع فعال آن از دست میدهد و این مساله میتواند موجب بروز مساله فقر ویتامین D برای آنها گردد.

سیستم گوارش بدن شما قادر به جذب ویتامین D نمیباشد: برخی از مشکلات سلامتی، موجب میشوند که توانایی جذب ویتامین D توسط معده افراد کاهش یابد.

شما به چاقی دچار هستید: سلول های چربی قادر به استخراج و خارج کردن ویتامین D از خون میباشند و این ویتامینهایی که از خون خارج شده اند دیگر به چرخه خون باز نمیگردند. از این رو افرادی که به چاقی دچار هستند بسیار در معرض دچار شدن به کمبود ویتامین D قرار دارند.

آزمایش فقر ویتامین D در خون

یکی از دقیق ترین و قابل اعتماد ترین راهها برای اندازه گیری مقادیر ویتامین D در خون افراد آزمایش خون 25 هیدروکسی ویتامین D میباشد. اگر اندازه ویتامین D موجود در خون شما از 20 نانوگرم تا 50 نانوگرم در میلی لیتر باشد، بدن شما با فقر ویتامین D مواجه نمیباشد. اما اگر مقادیر ویتامین D موجود در خون کمتر از 12 نانوگرم باشد، فرد به کمبود ویتامین D دچار میباشد.

درمان فقر ویتامین D در بدن

راه درمان فقر ویتامین D در بدن دریافت مقادیر بیشتری ویتامین D از طریق رژیم غذایی و استفاده از مکملهای غذایی میباشد. با وجود آنکه اغلب افراد تصور میکنند که ویتامین D هیچ مقدار کمینه مجازی ندارد و کمبود آن در بدن نمیتواند مشکلی برای بدن ایجاد نماید اما کمتر بودن مقدار ویتامین D از 20 نانوگرم بر میلی لیتر میتواند برای بدن خطرناک باشد و موجب شود که بدن با مشکلات جدی مواجه گردد.

اگر شما به دلیل عدم خارج شدن از منزل در ساعات آفتابی روز و یا زندگی کردن در منطقه ای که همواره هوا ابری است و نور خورشید کافی وجود ندارد، به مقدار کافی در معرض تابش نور خورشید قرار نمیگیرید باید با پزشک در این باره صحبت نمایید و حتما مقادیر ویتامین D خون شما باید مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نزدیک بودن مقدار ویتامین D بدن شما به محدوده ی خطرناک پزشک برای شما مکملهای غذایی حاوی ویتامین D تجویز نماید.

مدیر کیاوین
ارسال دیدگاه